رابطه ی ایده وارتباطات در فضای مجازی
رابطه ی ایده وارتباطات در فضای مجازی
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

شخصیت افراد را می توان بر اساس مولفه ها و شاخصه های گوناگون شناخت. از جملۀ این مولفه ها رفتار افراد درمحیط های گوناگون است(گیل و ادمز ۱۳۸۴). یکی از محیط هایی که افراد در زندگی خود با آن مواجه می شوند؛ فضای مجازی می باشد. فضای مجازی نیز محیطی است که افراد در آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. و بخشی از زمان خود را به زندگی در این محیط اختصاص می دهند. پرسشی که در این میان مطرح می شود؛ این است که رفتار افراد در فضای مجازی چگونه شکل می گیرد؟

رفتار افراد در هر محیطی تحت تاثیری تفکر و ذهنیتی است؛ که آنان نسبت به آن محیط دارند. در محیط مجازی نیز، افراد تحت تاثیر تفکر و ذهنیت خود از این محیط به اشکال مختلف رفتار می کنند. ممکن است فرد تصمیم بگیرد به جای مراجعه حضوری به اتاق استاد برای پرسیدن سوال، به استاد خود ایمیل بفرستد تا جواب سوالش را سریع تر دریافت کند. رفتار فرد مذکور ناشی از ذهنیتی است که او ازسرعت بالای انجام کارها، در فضای مجازی دارد. پس افراد در محیط های مختلف براساس ذهنیتی که از آن محیط دارند رفتارهای گوناگون انجام می دهند.

علاوه بر اینکه رفتار افراد در محیط های گوناگون ناشی از ذهنیتی است که آنان از آن محیط ها دارند؛ خود محیط ها نیز در معنا بخشی به رفتار افراد تاثیر دارند؛ چرا که از تعریف علم ارتباطات به عنوان « مطالعۀ کنش های نمادین که در بسترهای اجتماعی معنا پیدا می کنند» (عبداللهیان1388)؛ نیز چنین استنباطی به دست می آید. به عبارت دیگر علم ارتباطات به این موضوع می پردازد که رفتار افراد در بستر های مختلف معناهای متفاوتی دارند. پس در محیط مجازی رفتار افراد از یک سو از طریق ذهنیتی که آنها نسبت به این محیط دارند شکل می گیرد و از سوی دیگر خود محیط مجازی به رفتار افراد معنای متفاوتی می بخشد.

در فضای مجازی افراد براساس ذهنیتی که از این فضا دارند رفتار می کنند و برای شناخت رفتار افراد و پی بردن به معنای رفتار آن ها شناخت فضای مجازی ضروری است. در ارتباطی که بین ذهنیت و محیط برای شکل دهی به رفتار افراد وجود دارد می توان به مفهوم دیگری نیز پرداخت. اگر افراد ذهنیتی که از فضای مجازی دارند برگرفته از ویژگی های واقعی این فضا باشد ایده ذهنی افراد دراین مکان مجال بیشتری برای بروز خواهن یافت. و این ایده ها منجر به بروز رفتار متفاوتی دراین محیط نسبت به سایر محیط ها خواهد شد.

بنابراین شخصیت افراد در فضای مجازی، شخصیتی متفاوت است چراکه رفتارهای او تحت تاثیر محیط متفاوتی با جهان واقعی شکل می گیرد و این محیط باعث ایجاد ایده های ذهنی متفاوتی با جهان واقعی می شود که رفتارهای متفاوتی را نیز به دنبال دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: